אושר הסדר פשרה בייצוגית בעניין טנדר D-MAX

בית המשפט המחוזי בת"א אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שהוגשה כנגד החברות ISUZO ויוניברסל מוטורס ישראל בע"מ (UMIׂׂ) בנוגע לקיומו של פגם מובנה כחלק מתהליך הרענון האוטומטי של מסנן החלקיקים אשר גורם לתקלות שונות ברכב מסוג טנדר איסוזו D-MAX.

ביום 20.6.2017 הגיש רוברט קליין תביעה כנגד המשיבות ולצדה בקשה לאישורה כייצוגית, במרכזה טען כי קיים פגם מובנה ברכבים המיוצרים על ידי איסוזו, והמשווקים בישראל  – UMI.

לטענת המבקש, כחלק מתהליך הרענון של מסנן החלקיקים שתפקידו לאגור חלקיקים מזהמים ולפלוט אותם בדרך השומרת על הסביבה, מוזרק למנוע סולר על מנת לשרוף את החלקיקים שהצטברו בו, וכתוצאה מכך חודר סולר לאגן השמן באופן שמדלל באופן תמידי את שמן המנוע. פגם זה גורם לתקלות שונות ברכבים האמורים כגון שחיקה מוגברת של חלקים פנימיים במנוע, נעילה הידרוסטטית של המנוע והתרסקותו תוך כדי נסיעה ועוד.

המשיבות טענו, מנגד, בתשובתם כי דין התביעה להידחות לאור היעדר ביסוס עובדתי ומשפטי לתביעה. המשיבות טענו כי הליך הרענון שבמסגרתו עולה מפלס השמן במנוע, מהווה תכונה מובנית ברכבי D-MAX אשר תוכננה מראש לפעול באופן זה ואושרה כתקינה בטרם הוטמעה ברכב. בנוסף טענו כי תכונה זו אינה ייחודית רק לכלי רכב מסוג D-MAX אלא קיימת בכלי רכב נוספים. עוד טענו המשיבות, כי תהליך הרענון ותוצאותיו לא הוסתרו מקבוצת התובעים שכן מידע זה היה גלוי בספר הרכב תוך ציון מפורש של תוצאת העלייה במפלס השמן.

לאחר הליך גישור, הוסכם על הסדר במסגרתו המשיבות יעניקו לכל חברי הקבוצה חלפים המייצגים תקופת אחריות נוספת (בהתאם לתנאי כתב האחריות), וכן יישאו בעלות מלוא החלפים שיידרשו לצורך טיפול בתקלה הנטענת, לרבות עלות ביצוע ההחלפה והחלקים הנלווים לה.

עוד הוסכם על תשלום החזר הוצאות בסך 75,000 ש"ח, גמול לתובע בסך 225,000 ש"ח ושכר טרחה בסך 950,000 ש"ח לב"כ המבקש.

לאחר הערות שהוגשו מטעם היועצת המשפטית לממשלה, שהוטמעו בחלקן בהסדר מתוקן אישר ביהמ"ש, מפי כב' השופטת ברקאי את ההסדר.

(ת"צ (ת"א) 45274-06-17 קליין נ' ISUZU MOTORC CO, נבו, 17.8.22).

המאמר נכתב ע"י עו"ד מתן פריידין